Nyheder

Få nyhederne direkte i din indbakke - tilmeld dig CLEAN Grøn Erhvervsvækst nyhedsbrev øverst på siden. 

partnership

CLEAN projektet REFURB har netop afholdt konference i Bruxelles, hvor hovedspørgsmålet til deltagerne var, hvordan man kunne speede processen med dybdegående energi renovering op ved at fokusere på nye typer innovative pakketilbud til private boligejere.

Projektets resultater viser at kunderejsen er afgørende for forståelsen af, hvordan boligejere agerer i en renoveringsproces og træffer beslutning om at udføre en renovering af huset eller ej. Projektets analyser viser at der stadig eksisterer en kløft mellem boligejere som aftagere på den ene side og virksomheder som leverandører på den anden. Et større fokus på kunderejsen fra leverandørsiden vil slå bro over kløften. Der er mange faktorer til spil, når boligejere beslutter sig for renovering.

Typisk er leverandører meget ensidet fokuseret på tekniske aspekter ved renoveringer, mens der for kundesegmentet er andre værdier på spil: komfort, nemhed, værdisikring af huset etc. Leverandørledet kan derfor have brug for yderligere værktøjer til at understøtte efterspørgselssiden under hele renoveringsprocessen, såsom one-stop-shop-modeller, der bruger ikke-teknisk sprog, og giver vejledning. På www.go-refurb.eu kan du se de 6 deltagende EU nationers bud på et tilbud, man som boligejer ikke kan sige nej til.

Om det danske udspil udviklet af de danske partnere (Project Zero, CLEAN, AAU), siger projektleder Lotte Lindgaard Andersen, CLEAN : “Vi har udviklet 5 versionerede bud på pakkeløsninger, der er nemme at forstå, men udfordringen er at finde et konsortium af leverandører og regionale interessenter, der kan se en god business case i tilgangen og som vil investere tid og kræfter i, at prøve det af. Efterspørgslen efter renovering af energi kan øges, hvis vi tildeler boligen en god energistandard og kommunikerer den økonomiske værdi af en bedre energistandard i huset (værdiforsyning)”. Det er en mulig videreudvikling af projektets resultater, hvis der bygges et demonstrationsprojekt ovenpå den viden, der findes nu.

De 6 nationale modeller af en overbevisende pakkeløsning er et forslag til, hvordan man overbeviser husejere til at foretage dybdegående energirenovering, hvor værdiskabelse er afgørende. Analyserne viser at værdiskabelsen for “empty nesters” (ældre par, hvor børnene har forladt hjemmet) og unge familier er forskellige. For seniorer er værdien at tilværelsen skal være nem og komfortabel, og hvor tilbuddet skal give tryghed. For de unge familier er det en anden historie, fordi de unge familier er udfordret af begrænset tid og penge. De ønsker et sundt hjem, som ramme om familiens aktiviteter. Andre modeller fokuserer på boligforeninger som målgruppe.

 

Læs mere om projektet på REFURB.

 

Visual summary 130dpi

Indkaldelse af forslag til nominerede til Energi- og miljøprisen 2018

 

Hvert år uddeler Energiforum Danmark Energi- og miljøprisen til en person, organisation eller virksomhed, der har ydet en motiverende indsats for ansvarlig energianvendelse.

Vi inviterer hermed medlemmer og andre interesserede til at komme med forslag til nominerede til prisen i 2018.

Udvælgelsen af de nominerede til 2018-prisen vil have fokus på indsatser, hvor man på inspirerende vis har demonstreret, hvordan bygninger i fremtiden kan fungere som centrum for den grønne omstilling.

Der vil blive lagt vægt på synergy med omverden, fleksibel forsyning og intelligent styring af bygninger, men også på viljen til udvikling og demonstration af nye løsninger.

Forslag til nominerede kan sendes til Energiforum Danmarks sekretariat Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. frem til 1. december 2017.

Prisen overrækkes i forbindelse med Energiforum 2018, d. 6. mart på Hotel Nyborg Strand.

 

Tidligere modtagere af "Energi- og Miljøprisen":

1984 Aalborg Stiftstidende

1985 Odense Kommune/Århus kommunale skolevæsen

1986 Byggestyrelsen

1987 Rockwool A/S

1988 Rynkeby Foods A/S

1989 Roskilde Amtskommune

1990 Irma

1991 Dronningborg Maskinfabrik

1992 Storstrøms Amtskommune

1993 City Vest Indkøbscenter

1994 Tulip International A/S

1995 Levnedsmiddelkontrollen, København

1996 Carlsberg A/S

1997 Arbejdernes Andelsboligforening, AAB

1998 Albertslund Kommune

1999 Færch Plast A/S

2000 Herning Kommune

2001 TIVOLI A/S

2002 Rosengårdcentret

2003 Aars Kommune

2004 Hedegaard Agro

2005 Vridsløselille Andelsboligforening VA

2006 Fyens Stiftstidende

2007 Skive Kommune

2008 Novo Nordisk

2009 Ernst & Young

2010 Fiberline Composites

2011 Kolding Kommune

2012 Region Sjælland – REEZE-projektet

2013 Jørgen Steen-Nielsen, Information

2014 Connie Hedegaard, Klimakommissær

2015 Coloplast

2016 Espergærde Gymnasium og HF

2017 Københavns Lufthavne A/S

Størstedelen af boligejere i Danmark har længe muntret sig på sociale medier, men først nu sniger over halvdelen af virksomhederne inden for bygge og anlæg sig med ind på de digitale platforme. Det er på høje tid, for i fremtiden er det her, de potentielle kunder skal findes. Det kræver ny viden og efteruddannelse at begå sig digitalt.

Kursus: Bliv skarp på Apps og SoMe


Den tid, hvor små og mellemstore håndværkervirksomheder kunne nøjes med en halvhjertet vedligeholdt hjemmeside som ekstern profilering, er forbi. I dag er en velholdt virksomhedshjemmeside, Facebook og en Google-søgning med til at tegne førstehåndsindtrykket, når kunderne skal vælge, hvilken fagmand, der skal udføre en opgave. Anbefalinger, håndværkerydelser, priser og løsninger søges i stor stil på nettet, når en boligejer overvejer at skifte vinduer eller putte mere isolering i væggene. Ifølge Bolius’ Boligejerundersøgelse, jan. 2017, vælger 35-45 % af de adspurgte boligejere håndværkere, som de har fået anbefalet eller kender i forvejen*. Det er så småt begyndt at gå op for bygge- og anlægsbranchen, hvis tilsvarende tilstedeværelse på sociale medier steg fra 40% i 2015 til 52% i 2016**. Selv om der er sket en stigning, så er der i høj grad brug for, at håndværkerne for alvor kommer ind i kampen på de sociale medier, da 73 % af danskerne i dag er på Facebook og andre sociale medier***.

-”I 2014 viste en af vores undersøgelser, at kun 18 % af håndværkere mente, at kunderne kom via Facebook og andre sociale medier, så det er virkelig noget, der har ændret sig de senere år”, siger Henrik Lilja, energifaglig konsulent i Håndværkerrådet.”Håndværkere kan med fordel være langt mere synlige på Facebook og andre sociale medier, da det er her at kunderne i vid udstrækning er tilstede. Nabosnakken, som i gamle dage foregik over hækken, er flyttet ind på sociale medier og er afløst af f.eks. forespørgsler på Facebook om, hvilken håndværker andre kan anbefale og har tillid til”, siger han.

Apps og SoMe som nyt værktøj

Det er ikke en traditionel metier for en håndværker at begå sig på nettets mange muligheder, og derfor skal de vide, hvad de går ind til. Der er brug for efteruddannelse af branchens de små og mellemstore virksomheder, så de får et vidensløft om sociale medier. Samtidig har byggefolket brug for at effektivisere forretningsdriften. I efteråret udbyder bl.a. CLEAN Grøn Erhvervsvækst og en række kommuner en uddannelse i Kolding og Middelfart, der klæder håndværkere på inden for brug af smarte apps og en SoMe i en gør-det-selv tilgang, som hænger godt sammen med den multifunktion små selvstændige i små virksomheder ofte har. Her lærer fagfolkene, hvordan de bruger Facebook professionelt, og hvordan apps kan lette deres arbejde og give de mest energieffektive løsninger til kunden.

-”Vi fagfolk må vænne os til, at kommende generationer i langt højere grad bruger sociale medier til at søge oplysninger om håndværkere, rådgivere og produkter. Vi har selv brugt sociale medier meget målrettet indenfor snedkerområdet – og dét er der salg i!” Siger Anders Larsen, Energihåndværker og BedreBolig rådgiver fra Ole Larsen og Sønner, som kun kan anbefale branchefolk til at opruste via mere viden på området.

-”Uddannelsen er lige i øjet i forhold til dét, selvstændige indenfor byggeriet har brug for at vide i forhold til synlighed på sociale medier. Det er en verden, der ændrer sig lynhurtigt, og håndværker nødt til at følge med. Der er et stort uudnyttet potentiale for eksponering her. ” siger Henrik Lilja.

Efteruddannelsen er målrettet formænd og selvstændige elektrikere, VVS’ere, tømrere, murere, installatører, energirådgivere og bygningsadministratorer. Teamet bag uddannelsen: CLEAN Grøn Erhvervsvækst, EWII, Fjernvarme Fyn, IBC Innovationsfabrikken, Inno-SE, ISOVER, Billund Kommune, Business Kolding, Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Jørgensen og Søn, Kolding Kommune, Middelfart Erhvervscenter, Middelfart Kommune, Middelfart Sparekasse Molio, Nordfyns Kommune, Odense Kommune. Mere information: www.grønerhvervsvækst.dk.

Kilder:
*Bolius Boligejerundersøgelse, jan. 2017, spørgsmål om valg af håndværker. G4, s. 37.
3058 besvarelser fra boligejere med ejerbolig i alderen 25-79 år. https://www.bolius.dk/fileadmin/user_upload/Boligejeranalyse/Bolius_Boligejeranalyse_2017.pdf

**It-anvendelse i virksomheder 2016, udgivet januar 2017 (Danmarks Statistik) http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=20741&sid=itvirk2016

***Danskerne og facebook, 2016 (Digital kommunikation) http://digitalkommunikation.net/danskerne-og-facebook-2016/

Kontakt:
Lotte Lindgaard Andersen, CLEAN Grøn Erhvervsvækst, tlf. 24 22 92 28, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Lars Ole Andersson, EWII, tlf. 79 33 34 70,Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Kloakmestre og anlægsgartnere skal nytænke deres tilgang til kunderne og grøn vækst, hvis de vil beholde en sort bundlinje. Sådan lyder budskabet fra 10 partnere bag en ny efteruddannelse til ”Klimaentreprenør”, der vil klæde fagfolket på inden for klimatilpasning og sociale medier. Tiltaget vækker begejstring hos brancheorganisationerne.

Når det danske vejrlig viser sig fra sin vådeste side, kan det mærkes på private grundejeres efterspørgsel på løsninger. Ekstremregn er et stigende problem for boligejere, og det er svært at få overblik over de smarte og mest rentable løsninger. Markedet er udfordret af høje priser, få muligheder for valg af kreative løsninger og en uigennemsigtig proces for både grundejere og entreprenører. Samtidig søger flere og flere boligejere information på nettet om klimasikring, skybrudssikring, renovering, energi og valg af entreprenører og håndværkere. Uanset om den viden, boligejerne finder, er reel eller ej, så har information på nettet en stor indvirkning på ens beslutning. Onlineadfærden stiller højere krav til fagfolket om både at være klædt på med den nyeste viden om tekniske muligheder og om at møde boligejerne online, når de skal vejlede om klimasikring. For mange selvstændige entreprenører er synlighed online ikke en selvfølge og det kan være et svært felt at gå ind i, når fagligheden er en anden. Derfor har der fra branchen været et ønske om at sociale medier og mere viden om grønne og tekniske klimaløsninger, der er til at komme til for penge, skal være en del af uddannelsen. Kursisterne vil således stifte bekendtskab med andre løsninger end faskine og rørløsninger. Dette kan f.eks. være regnbede permeable belægninger, grønne tage og regnbeholdere.

-”Uddannelsen er lige i øjet, fordi klimatilpasning hos pri­vate grundejere bliver mere og mere aktuelt i takt med mere ekstrem regn. Uddannelsen klæder os solidt på til at komme ud og vejlede grundejere om klimasikring og det er godt tænkt, at få markedsføring via sociale medier med, for det er der vi træffer kunderne, ” siger Thomas Rasmussen, Ronæs entreprenør og anlægsgartner og bestyrelsesmedlem i Danske Kloakmestre.

Ulrik Hindsberger, Rørcenteret, Teknologisk Institut er underviser på klimaentreprenør uddannelse udtaler:
-”Skybrudssikring og LAR er begge meget vigtige emner i forbindelse med klimatilpasning af bygninger og infrastruktur. Skybrudssikring handler om at sikre bygninger mod vand fra afløbssystemer og i forhold til vand på andre dele af klimaskærmen som fx kældernedgange, lyskasser, indgangspartier og andre kritiske bygningsdele. LAR handler om af aflede regnvand lokalt på den bedst tænkelige måde fx ved nedsivning, transport, magasinering mv.”

Klaus Ising Hansen fra Byggeriet Kvalitetskontrol, har kontakt til 2300 kloakmestre, er begejstret for samarbejdet på tværs af fagskel og udtaler:
-”Vi vil gerne være med til at understøtte udbredelsen af konceptet til hele landet”

Ekstremregn skal bruges som ressource
Boligejerne navigerer i en verden med en masse information om løsninger og tilskud, love og forskellige regler for f.eks. nedsivning af regnvand fra kommune til kommune. Derfor gælder det om at se sig godt for som husejer, så man ikke pludselig står med et oversvømmet hus, men i stedet har styr på, hvor vandet løber hen.

Regnvandet er en ressource, som kan anvendes til at få skabt frodige grønne haver, Regnvandet optages af planterne og fordamper på overfladen. Kurt og Jonna fra Egevej i Middelfart er en del af KlimaByen og har med god vejledning etableret regnbed i deres have. ”Planterne optager næsten det hele – vi har kun oplevet overløb 1 gang på et år, så der er bygget en stor sikkerhed ind, siger Jonna Andersen

Etablering af grønne klimaløsninger i Klimabyen er en del af Middelfart Kommunens bestræbelser på at få grundejere til at holde regnvand på egen grund, for ikke at skabe problemer med oversvømmelse for grundejere længere nedstrøms i kloaksystemet. Kurt Andersen, Egevej begrunder deres deltagelse således ”Det var helt klart solidariteten med andre grundejere, der gjorde det. Hvis vi kan hjælpe andre, løse en klimaudfordring og vi for en mindre udgift ovenikøbet kan få et fint regnbed, så var der ikke tvivl i vores sind. Vi vendte selv tagrenderne om og endte med kun at betale 4000 kr af egen lomme, oveni de 23.000 kr, som vi fik tilbage i tilslutningsbidrag. Vi har været rigtig glade for den rådgivning, vi har fået i vores proces og kan man uddanne flere entreprenører til at kunne vejlede om klimasikring, så er det en rigtig god ide.”

Uddannelsen henvender sig til selvstændige entreprenører med baggrund som kloakmester, fagansvarlig eller anlægsgartner. Målet med uddannelsen er at de deltagende opnår grøn vækst med sort bundlinje med nyeste viden om klimasikring af bygninger og effektiv brug af sociale medier.

Om Klimaentreprenør initiativet
10 partnere står bag uddannelsen: CLEAN, BlueKolding, Middelfart Spildevand, IBC Innovationsfabrikken, Molio, Faaborg-Midtfyn, Odense, Middelfart, Kolding og Nordfyn kommuner. Desuden bidrager samarbejdspartnerne Teknologisk Institut, Smith Innovation, AMU- Fyn, AMU-Syd, Byggeriet Kvalitetskontrol, Danske Kloakmestre og Learnmark Horsens til udvikling eller udbredelse af konceptet. Projektet og uddannelsen er støttet af Grundejernes Investeringsfond.

Uddannelsen består af 7 moduler, som afvikles i efterår 2017 i trekantsområdet samt i efteråret 2018 i Odense/Midtfynsområdet, som en del af projektet ”Sammen om klimatilpasning” støttet af Grundejernes Investeringsfond.

http://gi.dk/fond-og-udvikling/se-hvad-gi-har-støttet 

 

 

I takt med at sommervejrudsigten byder på regn – og nogle steder periodisk MEGET regn, er vi, støttet af Grundejernes Investeringsfond, i gang med at udarbejde informationsmateriale om hvilke forskellige tiltag man med fordel kan etablere for at minimere risikoen for vandskader i sin bolig.

 

Inspiration til regnbede

Hvis sommeren står i havens tegn, kunne anlæggelse af et eller flere regnbede måske også være interessant. Få inspiration til haven på Bolius’: ’Sådan anlægger du et regnbed i haven’.

regnhave

Opnå grøn vækst med sort bundlinje med nyeste viden om energieffektivisering af bygninger og effektiv brug af sociale medier og apps.

CLEAN Grøn Erhvervsvækst er med sparring fra en fokusgruppe af energihåndværkere i fuld sving med at forberede et kort uddannelsesforløb for energihåndværkere og energirådgivere i efteråret 2017. Forløbet vil bestå af 6 halve dage fordelt ligeligt med undervisning i sociale medier og nyeste viden indenfor energieffektivisering af bygninger. På 3 dage vil der være praktisk tilgang til effektiv brug af Sociale Medier, indeholde tips til hvordan man kommer i gang med professionel brug af facebook, kampagner på facebook samt brug af øvrige sociale medier, jura på nettet samt håndtering af kunder on-line. På energimodulerne vil der være fokus på de økonomiske rammebetingelser for energimarkedet lige nu samt brug af APP's til at effektivisere din forretning, så du/I kan koncentrere jer om jeres kernekompetencer. Desuden er der planer om fokus på indeklima herunder ventilation og energistyring samt bygningernes rolle i den grønne omstilling herunder krav i den nye BR18, nye komponenter til isolering og vinduer samt udskiftning af oliefyr med varmepumper.

 

Et endeligt kursusprogram forventes at kunne offentliggøres august 2017.

 

 

 

Et spændende møde i foråret med fynske kommuner, herunder Faaborg-Midtfyn kommune, LOF, Spar Energi, Miljøforum Fyn og CLEAN Grøn Erhvervsvækst, munder nu ud i, at Energistyrelsens rejsehold – bedre kendt som ’Spar Energi’ kommer på workshopturne rundt på Fyn... De sidste brikker er ved at blive lagt til hvordan du, som boligejer, kan få råd og vejledning i øjenhøjde i en vekselvirkning mellem oplæg og workshop.

Konceptet for arrangementet er at boligejeren er sin egen energirådgiver ved hjælp af sparring og forskellige online værktøjer.

På arrangementet vil en energirådgiver fra Energistyrelsens rådgivningsorgan SparEnergi.dk fortælle, hvordan man kan spare på energien i sin bolig. Man vil blandt andet kunne høre om konkrete tiltag, der vil kunne sænke boligens energiforbrug, samt hvilke fordele og ulemper, der kan være ved forskellige løsninger. Deltagerne vil lære, hvad en varmepumpe er, hvordan den fungerer og om den kan sænke udgifterne til opvarmning i netop deres hus.

Arrangementet vil være en kombination af kortere oplæg med konkret information om et emne kombineret med små opgaver og workshops, hvor deltagerne får hjælp til at relatere det til deres egen bolig. Undervejs i arrangementet får deltagerne således hjælp til blandt andet at lave en kortlægning af deres egen bolig, samt får inspiration og hjælp til at vurdere konkrete forbedringsmuligheder til lige netop deres bolig. Der vil både blive fokuseret på boligens klimaskærm, teknik og varmeform, men også på hvilke gode vaner, der helt gratis kan hjælpe med at reducere energiforbruget.

 

Program

LOF Østfyn: Uge 40

LOF Odense: Onsdag d. 11. Oktober, Lumby Skole

LOF Faaborg-Midtfyn: Uge 43

LOF Assens: Uge 44

LOF Nordfyn: Onsdag d. 15. November, Tingstedet, Søndersø

LOF Sydfyn: Sundhøj Energihus

 

Så hold øje med Grøn Erhvervsvækst Facebook side, din lokalavis, LOF’s efterårsprogram.

 

 

klimahaver

Foto: Regnbed hos Jonna og Kurt Andersen, KlimaByen, Egevej, Middelfart

Når det danske vejrlig viser sig fra sin vådeste side, kan det mærkes på private grundejeres efterspørgsel på løsninger. Ekstremregn er et stigende problem for boligejere, og det er svært at få overblik over de smarte og mest rentable løsninger. Markedet er udfordret af høje priser, få muligheder for valg af kreative løsninger og en uigennemsigtig proces for både grundejere og entreprenører. Samtidig søger flere og flere boligejere information på nettet om klimasikring, skybrudssikring, renovering, energi og valg af entreprenører og håndværkere. Uanset om den viden, boligejerne finder, er reel eller ej, så har information på nettet en stor indvirkning på ens beslutning. Onlineadfærden stiller højere krav til fagfolket om både at være klædt på med den nyeste viden om tekniske muligheder og om at møde boligejerne online, når de skal vejlede om klimasikring. For mange selvstændige entreprenører er synlighed online ikke en selvfølge og det kan være et svært felt at gå ind i, når fagligheden er en anden. Derfor har der fra branchen været et ønske om at sociale medier og mere viden om grønne og tekniske klimaløsninger, der er til at komme til for penge, skal være en del af uddannelsen. Kursisterne vil således stifte bekendtskab med andre løsninger end faskine og rørløsninger. Dette kan f.eks. være regnbede permeable belægninger, grønne tage og regnbeholdere.

-”Uddannelsen er lige i øjet, fordi klimatilpasning hos pri­vate grundejere bliver mere og mere aktuelt i takt med mere ekstrem regn. Uddannelsen klæder os solidt på til at komme ud og vejlede grundejere om klimasikring og det er godt tænkt, at få markedsføring via sociale medier med, for det er der vi træffer kunderne”, siger Thomas Rasmussen, Ronæs entreprenør og anlægsgartner og bestyrelsesmedlem i Danske Kloakmestre.

Ulrik Hindsberger, Rørcenteret, Teknologisk Institut er underviser på klimaentreprenør uddannelse udtaler: ”Skybrudssikring og LAR er begge meget vigtige emner i forbindelse med klimatilpasning af bygninger og infrastruktur. Skybrudssikring handler om at sikre bygninger mod vand fra afløbssystemer og i forhold til vand på andre dele af klimaskærmen som fx kældernedgange, lyskasser, indgangspartier og andre kritiske bygningsdele. LAR handler om af aflede regnvand lokalt på den bedst tænkelige måde fx ved nedsivning, transport, magasinering mv.”

Klaus Issing Hansen fra Byggeriet Kvalitetskontrol har kontakt til 2300 kloakmestre er begejstret for samarbejdet på tværs af fagskel og udtaler ”Vi vil gerne være med til at understøtte udbredelsen af konceptet til hele landet”

 

Ekstremregn skal bruges som ressource

Boligejerne navigerer i en verden med en masse information om løsninger og tilskud, love og forskellige regler for f.eks. nedsivning af regnvand fra kommune til kommune. Derfor gælder det om at se sig godt for som husejer, så man ikke pludselig står med et oversvømmet hus, men i stedet har styr på, hvor vandet løber hen.

Regnvandet er en ressource, som kan anvendes til at få skabt frodige grønne haver, Regnvandet optages af planterne og fordamper på overfladen. Kurt og Jonna fra Egevej i Middelfart er en del af KlimaByen og har med god vejledning etableret regnbed i deres have. ”Planterne optager næsten det hele – vi har kun oplevet overløb 1 gang på et år, så der er bygget en stor sikkerhed ind, siger Jonna Andersen

Etablering af grønne klimaløsninger i Klimabyen er en del af Middelfart Kommunens bestræbelser på at få grundejere til at holde regnvand på egen grund, for ikke at skabe problemer med oversvømmelse for grundejere længere nedstrøms i kloaksystemet. Kurt Andersen, Egevej begrunder deres deltagelse således ”Det var helt klart solidariteten med andre grundejere, der gjorde det. Hvis vi kan hjælpe andre, løse en klimaudfordring og vi for en mindre udgift ovenikøbet kan få et fint regnbed, så var der ikke tvivl i vores sind. Vi vendte selv tagrenderne om og endte med kun at betale 4000 kr af egen lomme, oveni de 23.000 kr, som vi fik tilbage i tilslutningsbidrag. Vi har været rigtig glade for den rådgivning, vi har fået i vores proces og kan man uddanne flere entreprenører til at kunne vejlede om klimasikring, så er det en rigtig god ide.”

Uddannelsen henvender sig til selvstændige entreprenører med baggrund som kloakmester, fagansvarlig eller anlægsgartner. Målet med uddannelsen er at de deltagende opnår grøn vækst med sort bundlinje med nyeste viden om klimasikring af bygninger og effektiv brug af sociale medier.

 

Om Klimaentreprenør initiativet
10 partnere står bag uddannelsen: CLEAN, BlueKolding, Middelfart Spildevand, IBC, Molio, Faaborg-Midtfyn, Odense, Middelfart, Kolding og Nordfyn kommuner, og bakkes op af samarbejdspartnerne Teknologisk Institut, AMU- Fyn, Smith Innovation, Byggeriet Kvalitetskontrol, Danske Kloakmestre og Learnmark Horsens. Uddannelsen består af 7 moduler, som afvikles i efterår 2017 i trekantsområdet samt i efteråret 2018 i Odense/Midtfynsområdet, som en del af projektet ”Sammen om klimatilpasning” støttet af Grundejernes Investeringsfond.

 

www.grønerhvervsvækst.dk

http://gi.dk/fond-og-udvikling/se-hvad-gi-har-støttet

 

Kontakt: Projektchef CLEAN, Lotte Lindgaard Andersen, mobil: 2422 9228
Afdelingschef Kolding Kommune, Merete Valbak, mobil: 30453893
Direktør Middelfart Spildevand, Allan Bruus, mobil: 40284889

 

 

De mest uheldige grundejere har allerede stiftet bekendtskab med det: ekstremregn og grundvandsstigning, hvilket kan betyde store vandskader for huse. Andre er sluppet for skader, men ligger stadig i et udsat område, hvor kloakken ikke har tilstrækkelig kapacitet og fortyndet spildevand derfor strømmer tilbage ind i boligen. Både kommuner og spildevandsselskaber er klar over, at der skal mere til, hvis grundejerne skal kende løsningerne til at skybrudssikre sin ejendom. Men markedet er udfordret af høje priser, få muligheder for valg af kreative løsninger og en uigennemsigtig proces for både grundejere og entreprenører. Derfor er CLEAN med hjælp fra Smith Innovation og 9 partnere i CLEAN Grøn Erhvervsvækst projektet gået sammen om et nyt klimaprojekt "Sammen om Klimatilpasning", der netop har fået 1.5 mio. kr. fra Grundejernes Investeringsfond.

Formålet med klimaprojektet er at løfte kendskabet til alternative klimatilpasningsløsninger hos grundejerne. Der er mange komplekse faktorer, der har indvirkning på, hvilke løsninger, der er bedst i et udsat område. Derfor skal der laves et overskueligt informationsmateriale om klimaløsninger til grundejere, og udvikles kurser om klimasikring af bygninger for lokale kloakmestre og anlægsgartnere, så de kan løfte anlægsopgaver med de nyeste løsninger på området, hvor også kreativ og æstetisk anvendelse af regnvandet tænkes ind.

”-Hver gang at vi oplever ekstremregn er det lig med betydelige samfundsomkostninger og tab af personlige værdier for mange grundejere. Klimatilpasning kræver engagement fra alle led i værdikæden for at lykkes, derfor kalder vi vores projekt ”Sammen om klimatilpasning’(tegnsætning). Udover en offentlig indsats er det nødvendigt at op til 70-80 % af grundejerne i mange af de udsatte områder håndterer regnvand på egen grund. Der er derfor behov for at aktivere den brede masse af bygningsejere, så klimatilpasning når videre fra pionerstadie til reel implementering, ” siger projektchef Lotte Lindgaard Andersen fra CLEAN Grøn Erhvervsvækst.

Projektet starter juni 2017 og de første aktiviteter er udarbejdelse af infomateriale til grundejere, uddannelse af klimaentreprenører og afholdelse af en klimamesse. Aktiviteterne vil finde sted på Fyn/i Trekantsområdet (Kolding, Middelfart, Odense, Nordfyn og Faaborg-Midtfyn).

Se mere i pressemeddelelsen

 oversvømmelse SI fotograf HansRavn web

 

 

CLEAN Grøn Erhvervsvækst søger unge familier til fokusgruppe om energirenovering.

Vi har brug for dit input omkring, hvilke planer du har med din bolig inden for energioptimering og allerede udført energirenovering (f.eks. efterisolering, hulmursisolering, udskiftning af døre/vinduer eller grøn energiforsyning). Hvis du har en holdning til, hvordan vi som almindelige borgere kan bidrage til at fremme den grønne omstilling gennem energioptimering i vores egne boliger, så er det lige DIG vi leder efter.

Vi vil derfor gerne invitere dig til et fokusgruppemøde ca. kl. 19.30-21.00, mandag d. 24. april 2017. Vi kommer med et konkret forslag til en pakkeløsning for energioptimering, hvor vi vil drøfte med jer, om den vil give værdi for jer, hvis I stod overfor at energioptimere i dag.

  • Er det penge, komfort, tid eller sundhed for jeres børn?
  • Hvad kan opnås af energibesparelser og komfort ved forskellige løsninger?
  • Hvor ligger barriererne?

I forbindelse med arrangementet vil vi være vært for et lækkert tapas-arrangement. Vi glæder os til at høre jeres holdninger til vores forslag i et afslappet og engageret forum, hvor I har mulighed for at få ny viden om energioptimering med hjem.

Tilmelding til Projektchef Lotte Lindgaard Andersen på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte Senior Kommunikationskonsulent, Rikke Schak-Toustrup Jensen på (+45) 2420 9241 / Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Private boligejere uden for fælles varmeforsyning i Nordfyn Kommune er klar til at droppe oliefyret og få nye energivenlige løsninger. CLEAN Grøn Erhvervsvækst og Nordfyn Kommune bakker op om interessen ved at afholde et informationsmøde om mulighederne d. 22. marts, kl. 19.00-21.00 på Sletten skole afd. Skovløkke.

En nylig undersøgelse foretaget i Kolding viser, at interessen for nye energivenlige løsninger og tilskudsordninger er ved at nå nye højder. Det er især dem, der bor i landdistriktsområder, og som har oliefyr, der viser interesse for at skifte. Undersøgelsen er foretaget blandt deltagere til tre infomøder i Kolding Kommune.

På baggrund af den store succes i Kolding, har Nordfyns Kommune valgt at afholde et lignende arrangement.

På aftenen vil boligejerne på Nordfyn have mulighed for at høre om finansiering og tilskud, fordele og ulemper ved de forskellige opvarmningsmuligheder, og praktiske informationer, der vil hjælpe dem med at spare på energiforbruget og samtidig opnå et forbedret indeklima i deres bolig.

Den endelige beslutning om at udskifte oliefyret eller foretage en energirenovering af boligen er stor, og den efterfølges af en række andre vigtige valg. For at gøre det nemmere for boligejerne at træffe disse valg, vil der undervejs være oplæg fra Nordfyns Kommune, SparEnergi (Energistyrelsens Rejsehold), Fjernvarme Fyn og Nordfyns Bank.

Efter aftenens program vil der være mulighed for at snakke individuelt med oplægsholderne, forskellige fagfolk, håndværkere, energirådgivere og Best Green over en kop kaffe eller te.

I Kolding var det især skrækeksempler på ekstraregninger på op til 400.000 kr. til private boligejere for at skaffe sig at med gamle tanke, der har forårsaget jordforurening, som fik boligejerne op af stolene.

- ”Det er bydende nødvendigt, at ejere af oliefyr finder vej i junglen af løsninger og får mere viden om alternative muligheder for opvarmning. Der findes mange gode, miljøvenlige løsninger, og man skal finde den, der passer til netop sit hus og levevis. Vores undersøgelse viser at boligejere ønsker en løsning der er nem og overskuelig i hverdagen. De vedligeholdelsesvenlige løsninger hitter samtidig med at fokus på miljøvenlighed også ser ud til at spille en stor rolle i beslutningsprocessen”, siger projektleder Charlotte Darre fra CLEAN Grøn Erhvervsvækst, som man også kan møde d. 22. marts

Nordfyns Kommune er klar til at holde informationsmøder og klæde borgerne på med den rette viden.

- ”Informationsmødet den 22. marts afholdes i samarbejde med Skovløkke Lokalråd. Hvis der er interesse for det i andre områder af kommunen, så er vi klar til at afholde flere informationsmøder om energirenovering og alternative opvarmningsformer”, siger Anette Tolderlund

Undersøgelsen som er foretaget af CLEAN Grøn Erhvervsvækst blandt ca. 160 deltagere på en række infomøder i Kolding viser, at 19,4% siden informationsmødet har udskiftet deres oliefyr og fået varmepumpe eller brænde/pillefyr i stedet. Knap halvdelen, 44 %, påtænker at skrotte deres oliefyr og finde en mere energivenlig varmekilde inden for det næste år. Da der er lignende forhold i Nordfyns Kommune, og der er mange husstande uden for fælles varmeforsyning, forventes der også at være stort potentiale for udskiftning her.

Tilmeld dig her

For yderligere info, kontakt:
Charlotte Darre, Projektleder, CLEAN Grøn Erhvervsvækst, +45 3086 6686
Anette Tolderlund, Energikonsulent, Nordfyns Kommune, +45 2496 1522

Se Facebook-event

En ny undersøgelse viser, at der for alvor er kommet blus under kedlerne på energi- og klimaområdet i Kolding kommune. Private boligejere i områder uden for fællesforsyning søger information om udskiftning af oliefyr, energirigtige løsninger og tilskudsordninger som aldrig før. Kommunen har travlt med at holde informationsmøder og klæde borgerne på med den rette viden.

En ny undersøgelse foretaget af CLEAN Grøn Erhvervsvækst blandt ca. 200 deltagere på en række oliefyrsarrangementer i Kolding viser, at 19,4% siden informationsmødet har udskiftet deres oliefyr og fået varmepumpe eller brænde/pillefyr i stedet. Knap halvdelen, 44 % overvejer at skrotte deres oliefyr og finde en mere energivenlig varmekilde inden for det næste år.

Det vækker glæde hos Merete Valbak, Afdelingsleder i Klima og Bæredygtighed hos Kolding Kommune, at borgerne har stor fokus på energi- og klimavenlige løsninger i boligen. 

"Det ligger godt i tråd med kommunens intention om at arbejde for en bæredygtig energiforsyning, der både gavner miljøet, forsyningssikkerhed, komfort og økonomi hos kommunens borgere."

Oliefyrsarrangement1

Billede fra salen i Kolding i efteråret 2016

Stor interesse for energi og klima blandt kommunens borgere
I efteråret deltog 163 borgere i en række informationsmøder om udskiftning af oliefyr i Kolding, Christiansfeld og Lunderskov afholdt i samarbejde med CLEAN Grøn Erhvervsvækst og Kolding Kommune. Og på det netop overståede fællesmøde med Fredericia, Middelfart og Vejle kommuner valgte mere end 300 borgere, at søge information om andre typer af opvarmning. De fire kommuner er gået sammen i det de kalder Energialliancen med det formål at få flere borgere til at søge grønne løsninger, når de forbedrer deres boliger. Den store interesse for at udskifte oliefyr betyder et stort behov for at få mere viden om de alternativer, der findes. Derfor er CLEAN Grøn Erhvervsvækst og Kolding kommune løbende på udkig efter muligheder for at forbedre energiforsyningen, der kan gavne både borgere og miljøet.

Ny abonnementsordning hitter
Blandt de fire kommuners borgere har foreløbigt 1.750 husstande mulighed for at tilmelde sig Energistyrelsens nye populære ordning med at sløjfe oliefyret og få en varmepumpe på abonnement. Den nye ordning er nem at gå til for boligejere, og det er et vigtigt parameter ifølge undersøgelsen:

- "Vores undersøgelse viser, at boligejere ønsker nemme former for opvarmning. Det skal være vedligeholdelsesfrit og overskueligt i hverdagen – og meget gerne miljøvenligt", siger projektchef Lotte Lindgaard Andersen fra CLEAN Grøn Erhvervsvækst. "Det er vigtigt at boligejerne gør noget ved deres oliefyr og olietanke nu. Der findes desværre eksempler på ekstraregninger på op til 400.000 kr. til private boligejere for at skaffe sig at med gamle tanke, der har forårsaget jordforurening. Det er derfor nødvendigt, at ejere af oliefyr finder vej i junglen af løsninger og får mere viden om mulighederne.".

Resultater af undersøgelsen blandt borgere i Kolding Kommune kan ses HER

For yderligere info, kontakt:

Lotte Lindgaard Andersen, Projektchef CLEAN Grøn Erhvervsvækst, +45 2422 9228
Merete Valbak, Afdelingsleder i Klima og Bæredygtighed, Kolding Kommune, +45 3045 3893